پایگاه اطلاع رسانی مسجدسلیمان
پایگاه اطلاع رسانی مسجدسلیمان
ســردیــارون بـخـتـیـاری

 

نماينده يونسکو در ايران: آيين چوب بازي عشاير بختياري ثبت جهاني شود.

«چون لی هان»  مدير و نماينده دفتر منطقه اي يونسکو  در ايران در گفتگو با ایرنا گفت: آيين چوب بازي و دستمال بازي عشاير بختياري قابليت ثبت جهاني به عنوان ميراث شفاهي و فولکور را دارا مي باشد.  او گفت، آيين چوب بازي و دستمال بازي عشاير بختياري داراي اصالت فرهنگي است و در سطح جهان بي نظير است. فرهنگ عشاير چهارمحال و بختياري بسيار غني و داراي اصالت است و يکي از مهمترين مولفه هاي گردشگري در سطح جهان مي تواند قلمداد شود.

لی هان اضافه کرد، کوچ عشاير بختياري به عنوان ميراث فرهنگي و تمدني ايران محسوب مي شود و عشاير بختياري به عنوان دانشمندان جغرافي دان به حساب مي آيند و به براساس آموخته هاي ذهني خود منطقه جغرافي کوچ ايل را به اندازه دانشمندان جغرافيدان مي شناسند. از اين ظرفيت جهاني فرهنگ و تمدن عشايري بايد استفاده کرد چرا که در جذب توريست و گسترش صنعت توريسم نقش مهمي مي تواند ايفا کند اما اين فرهنگ اصيل و غني عشاير بختياري هنوز براي مردم جهان ناشناخته است.

به گفته این مقام یونسکو، کوچ سنتي و آييني عشاير بختياري داراي فرهنگ مستحکمي است و اينکه عشاير از منطقه اي به منظقه ديگر کوچ مي کنند داراي ارزش فرهنگي شفاهي جهاني است که در حفظ و نگهداري اين فرهنگ بايد کوشش فراواني کرد. اين فرهنگ و تمدن بزرگ  تنها متعلق به ايران نيست بلکه اثري جهاني است که بايد آن را براي نسل هاي آينده به عنوان يک فرهنگ ماندگار حفظ کرد.

مدير و نماينده دفتر منطقه اي يونسکو در تهران از نزديک با آيين چوب بازي و دستمال بازي مردان عشاير چهارمحال و بختياري آشنا شد.

 

 

 

 

 

چوب‌بازی بختیاری با عنوان «رزم آنزان» ثبت رسمی شد

به لطف پروردگار و با همت و تلاش همتبار خوب‌مان جناب نصرت طاهرملا (هيودي) ورزش چوب بازي بختياري تحت عنوان رزم آنزان در تاريخ 26 مهر ماه 89 همزمان با روز جهاني ورزش از طريق فدراسيون جمهوري اسلامي ايران بصورت رسمي ثبت گرديد.
قرار است در اواخر بهمن يا اوايل اسفند ما همزمان با ديگر ورزشهاي محلي در يك همايش ملي در دزفول برگزار گردد لذا همتباران خوب بگوش باشند تا بطور گسترده با لباس محلي در اين همايش شركت نمايند .

در جلسه اي هيئت ريسه اين رزم ملي كه در تاريخ 14 دي ماه 89 برگزار گرديد همه تدابير لازم جهت اجراي باشكوه اين مراسم در روز موعود بررسي شد و شماره حسابي بدين منظور افتتاح گرديد تا چنانچه همتباران فرهنگ دوست اعم از لر بزرگ و كوچك و ميانه (بختياري –لرستان- كهكيلويه) بخواهند كمك هاي نقدي خود را پرداخت نمايند مبالغ خود را به اين حساب واريز نمايند

تلفن تماس جهت اطلاع و هماهنگي 06412230845-09168448928

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.